UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čeho se vlastně ještě můžeme nadít od legendárního amerického rockera a písničkáře Bruce Springsteena? Jeho kariéra je lemována úspěchy a jeho hudbou je lemovaný můj život. Od doby, kdy jsem poprvé slyšel „Born In The USA“ jakožto malé dítko, mám nakřáplý chlapácký hlas amerického synka opravdu tuze rád. O to víc mě mrzelo, že jeho tvorba a projev po pamětihodných událostech onoho tragického zářijového dne roku 2001 mě jaksi přestávaly bavit... Nevím, možná mi v tom chyběla opravdovost a upřímnost, se kterou bych se byl schopen ztotožnit...
Jenže všechno, co jsem dosud postrádal, je na „We Shall Overcome: The Seeger Sessions“. Historie tohoto alba je vypovídající. Všechno to začalo v roce 1997, když Bruce Springsteen přispěl coverem „We Shall Overcome“ na tribute album Peteru Seegerovi. Tento průkopník amerického folku a protest songu pak nasměroval kroky o mnoho mladšího písničkáře svojí tvorbou a přístupem k americkému tradicionálu... Album letos vydané je kolekcí tradičních folkových kousků, které Springsteen nahrál pod vlivem Seegerovy tvorby, živě, bez zkoušek, s partou muzikantů, kterou hledal výhradně pro „We Shall Overcome“. Jejich vzájemné jamování zrodilo takřka dokonalou ukázku radosti z muzicírování, čirou esenci písničkářské jednoduchosti, oděnou do dokonalého aranžerského hávu.
Hutný zvuk tradičních instrumentů jako je bendžo, trubka, harmonika, housle a podobně obaluje rytmicky velmi prosté, ale neskonale chytlavé lidovky, které jsou Springsteenovou interpretací vygradované a prohloubené na samé dno svých možností. Cit a vkus jsou na prvním místě, aranže jsou pestré, nikoli přeplácané, dechová sekce se stará o gradaci a hlasitost, smyčce jemně hladí, harmonika a bendžo přinášejí vůni dalekého západu a prach prérie. Hlas Bruce Springsteena celou nahrávku korunuje. Je cítit, že se starý rocker učil od pravých mistrů, dokáže nasadit stařecký chraplák pro zemité countryové písně („Jesse James“, „My Oklahoma Home“), dokáže pohladit dokonalou intonací v pomalejších folkárnách („Shenandoah“, „We Shall Overcome“), v divočejších pasážích vlívá dynamickým projevem horkou krev do žil písní takřka gospelově vygradovaných („Jacob´s Ladder“). Konfrontace často prostých melodických motivů lidovek a jejich rozvedení výtečnými muzikanty tvoří pravidelně tepající srdce desky. Radost poslouchat…
„We Shall Overcome: The Seeger Session“ je nahrávkou, která okamžitě chytne za srdce svojí opravdovostí a dokonalou písňovostí. Zároveň nepustí, protože díky interpretaci neztrácí grády ani přitažlivost. Je vskutku jedno, jestli máte rádi country a folk. Ačkoli to nejsou mé srdcové styly, tohle album je především o kouzlu písniček. A je-li to kouzlo podobně silné, na žánru věru nesejde.
Klasické písničkářství, folk a country v luxusních koních a fešáckém kovbojském klobouku. A v té nejlepší možné interpretaci. Bruce Springsteen dokazuje, že i folkové cover verze mohou být mistrovským dílem a může z nich vzniknout album strhující a návykové.
9 / 10
Bruce Springsteen
- kytara, harmonika, B3 organ, perkuse
Sam Barfeld
- housle
Art Baron
- tuba
Frank Bruno
- kytara
Jeremy Chatzy
- basa
Mark Clifford
- benjo
Larry Eagle
- bicí a perkuse
Charles Giordano
- B3 organ, piáno, akordeon
Ed Manion
- saxofon
Mark Pender
- trumpeta
Richie "La Bamba" Rosenberg
- trombón
Soozie Tyrell
- housle
1. Old Dan Tucker
2. Jesse James
3. Mrs. McGrath
4. O Mary, Don´t You Weep
5. John Henry
6. Erie Canal
7. Jacob´s Ladder
8. My Oklahoma Home
9. Eyes On The Prize
10. Shenandoah
11. Pay Me My Money Down
12. We Shall Overcome
13. Froggie Went A-Courtin'
We Shall Overcome: The Seeger Sessions (2006)
The Rising (2002)
Live In New York City (2001)
18 Tracks (1999)
Tracks (1998)
The Ghost Of Tom Joad (1995)
Greatest Hits (1995)
Lucky Town (1992)
Human Touch (1992)
Tunnel Of Love (1987)
Live 1975/85 (1986)
Born In The U.S.A. (1984)
Nebraska (1982)
The River (1980)
Darkness On The Edge Of Town (1978)
Born To Run (1975)
The Wild, The Innocent and the E Street Shuffle (1974)
Greetings From Asbury Park, N.J. (1973)
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.